Preuzeto iz udžbenika “Historija islamske filozofije” s Univerziteta “Al-Mustafa”.
Prethodno: Životopis Al-Kindija
Pošto se smatra da je Al-Kindi prvi filozof musliman, upravo zbog toga je i analiza svih njegovih filozofskih stanovišta iznimno bitna, što nije slučaj sa kasnijim filozofima kod kojih je potrebno uzeti u obzir i razmotriti samo njihova specifična mišljenja. U vezi sa Al-Kindijem, također, potrebno je raspravljati o tome koja su njegova stanovišta originalna a koja usvojena. U ovom sažetom prikazu, naravno, nemoguće je obuhvatiti sve njegove misli, a isto tako nije moguće ni posvetiti se raspravi o kojoj je već bilo riječi. Stoga, kako bismo imali jednu ilustrativnu, korisnu i konciznu raspravu, čini se da je od svega najbolje napraviti jednu opću klasifikaciju Al-Kindijevih stanovišta.
Taj posao je studiozno i cjelovito uradio doktor Hisam Muhijuddin Al-Alusi, uz opširnu elaboraciju, analizu i raspravu. Prema tome, ono što ćemo u ovom kratkom izvješću, u vezi sa stanovištima Al-Kindija, prezentirati, inspirirano je njegovim istraživačkim radom pod naslovom “Felsefetul-Kindi” tj. Al-Kindijeva filozofija[1].
Sveukupno, Al-Kindijeva stanovišta se mogu podijeliti u pet skupina:
- Stanovišta i rasprave koje se mogu elaborirati u okviru jednog općeg naziva “Filozofija nauke”,
- Stanovišta i rasprave o Bogu i Njegovoj vezi sa svijetom,
- Stanovišta i rasprave o prirodi i prirodnim znanostima,
- Stanovišta i rasprave o nebeskoj sferi, astronomiji i formi svijeta (صورةالعالم),
- Stanovišta i rasprave u vezi sa etikom, bez obzira da li se pod tim misli na filozofiju etike ili pak na samu nauku o etici.
Ukratko ćemo se sada osvrnuti na sadržaje svake od navedenih pet skupina stanovišta:
Prva skupina
Generalno, u ovim stanovištima četiri pitanja privlače pažnju:
- Podjela i klasifikacija nauka
- Pitanja koja se odnose na epistemiologiju
- Teorijska logika (rasprave o formalnoj i sadržajnoj logici)
- Praktična logika (metodološke rasprave ili rasprave o naučnoj metodologiji)
Uvažavajući konciznost u prezentaciji sadržaja, u jednom šematskom prikazu osvrnut ćemo se samo na prvo pitanje, a ostala pitanja ćemo ovoga puta zaobići.
Al-Kindi klasificira nauke na sljedeći način:
Vjerske nauke, što znači objavljene (vahji)
Humana nauka, a to je filozofija
Nauke
Uvod ili propedeutika
Nauke poželjne po sebi
Matematika
Logika
Nauka o brojevima
Geometrija
Astronomija
Muzika
Praktična
Teorijska
Etika
Politika
Metafizika
Nauka o duši
Prirodne nauke
Druga skupina
U ovom dijelu, sljedeća pitanja privlače pažnju:
- Bog i Njegovi atributi
- Vremenita stvorenost svijeta i argumenti postojanja Boga
U dijelu o argumentima susrećemo tri argumenta:
- Argument vremenite stvorenosti na temelju ograničenosti tijela, vremena i kretanja,
- Argument jedinstva i mnoštva,
- Argument poretka ili argument uređenja, nakane i volje.
- Kako je Bog stvorio svijet?
Treća skupina
U ovoj skupini uočavaju se sljedeća pitanja:
- Osnove prirodnog tijela
- Duša
- Definicija duše
- Duša nije tijelo
- Dualitet duše i tijela
- Vrste duše: vegetativna, animalna i ljudska
- Zaduženja tih vrsta
- Ono što se pridružuje prirodnom tijelu (akcidenti): prostor, vakuum (hala’), potpuna ispunjenost prostora materijom (mele’), kretanje, vrijeme
Četvrta skupina
- Sfera, njena priroda i o tome da je okrugla i njena svojstva
- Svijet stvaranja i rastvaranja i tumačenje nekih prirodnih pojava; u ovom pitanju se govori o mnogim raspravama tako da nismo u mogućnosti predstaviti sve njih.
- Pitanje stvaranja i kauzaliteta; u ovoj raspravi se govori o vrstama djelovanja i trpljenja kao i o bliskim i dalekim djelatnim uzrocima.
Peta skupina
Ovaj dio sadrži sljedeće rasprave:
- Kakav odnos etika ima sa filozofijom?
- Šta je vrlina i koje su njene vrste?
- Spoznaja tri moći duše;
- Šta je to mudrost (filozofija)?
- Etičke finese koje se mogu uzeti iz djela Risaletu fil-hiljeti li daf'il-ahzān.
Nastavak: Kindijeva djela
[1] Doktor Hisam Muhijuddin Al-Alusi, Felsefetu Al-Kindi va ārā'ul qudāmiyy val mohadessīn fihi, str. 428.