Teorija znanja – islamska perspektiva

Biblioteka Irfan i Hikmet
Autor: Morteza Motahhari
Prevod: s engleskog Eldin Hasanović
Urednik: Amar Imamović
Godina: 2016
Format: B5
Broj stranica: 151
ISBN: 978-9958-867-36-1

Sadržaj
Riječ urednika

Prvo predavanje
MOGUĆNOST ZNANJA ODNOS IDEOLOGIJE I SVJETONAZORA
Uzrok razlikama među svjetonazorima
Značaj i snaga pitanja znanja
Mogućnost znanja (spoznaje)
Piron iz Elide i mogućnost spoznavanja
Gazalijev skepticizam
Dekart i teorija znanja
Odgovor na Pironov skepticizam
Najdestruktivnije iskrivljenje u historiji
Kur’ansko kazivanje o hazreti Ademu
Kur’anski poziv stjecanju znanja

Drugo predavanje
ORUĐA ZNANJA OSJETILA KAO ESENCIJALNI ALAT ZA STJECANJE ZNANJA
Uloga sposobnosti racionalnog prosuđivanja u stjecanju znanja
Kur’ansko stajalište u vezi oruđa za stjecanje znanja
Riječ šukr u Kur’anu
Srce kao alat
Alegorija Mevlane Rumia

Treće predavanje
IZVORI ZNANJA PRIRODA KAO IZVOR ZNANJA
Srce i razum kao druga dva izvora znanja
Kur’ansko gledište o srcu kao izvoru znanja
Manifestacija jednoće unutarnje i vanjske borbe
Kur’an i nerazdvojivost introvertizma i ekstrovertizma
Opis arifa Imama Alija
Historija kao izvor znanja
Filozofija historije u Kur’anu

Četvrto predavanje
STEPENI ILI RAZINE ZNANJA TEORIJE PREMA KOJIMA ZNANJE IMA SAMO JEDNU RAZINU
Mehanizam mističnog znanja
Teorije Kanta i Hegela
Spencerova teorija
Teorija dijalektičkog materijalizma
Faze znanja prema islamskoj filozofiji
Osjetilno znanje i njegove istaknute karakteristike 68 Racionalno znanje i njegov opseg

Peto predavanje
MEHANIZAM ZA GENERALIZACIJU OSJETILNOG ZNANJA TRANSFORMACIJA OSJETILNOG ZNANJA U RACIONALNO ZNANJE
Marksizam i njegov povratak u idealizam
Russelovo gledište
Gledišta Ibn Sine i Hādže Nasīruddīna Al-Tūsija
Gledište Felisijena Šalajea (Felicien Challaye)

Šesto predavanje
SIMBOLIČKO ZNANJE SLIČNOST UMA I OGLEDALA
Predrasude kao prepreka znanju
Razlike između uma i ogledala
Simboličko znanje

Sedmo predavanje
OTKRIĆE NESVJESNOG UMA KAO PRIMJER SIMBOLIČKOG ZNANJA
Dvije istaknute karakteristike nesvjesnog uma
Skrivene tajne ljudskog uma u Kur’anu i Kumejlovoj dovi
Frojdova teorija
Jungova teorija
Pitanje sugestivnosti
Nesvjesni um i dokaz egzistencije duše
Otkriće nesvjesnog uma i simboličko znanje
Usporedba između znanja poslanika Ibrahima, as, i znanja psihoanalitičara

Osmo predavanje
ISTINSKO ZNANJE DEFINICIJA ISTINE PREMA KLASIČNIM UČENJACIMA I PRIGOVORI TOJ DEFINICIJI
Druge definicije istine
Odnos između istine i korisnosti u partikularnim i općim slučajevima
Kur’ansko gledište u vezi suodnosa istinitosti i korisnosti u općim slučajevima
Treća definicija istine ili istinitosti
Četvrto gledište o tome šta je istina
Prigovor muslimanskim učenjacima
Da li je praktično djelovanje i praksa ključ za neku ideju ili njen kriterij?

Deveto predavanje
ISTRAŽIVANJE O DEFINICIJAMA ISTINE ILI ISTINITOSTI I LOGIKE PRAKTIČNOG DJELOVANJA ODBACIVANJE GLEDIŠTA OGISTA KONTA
Odbacivanje relativnosti istine
Porijeklo ove pogreške
Razlika između osnove znanja i kriterija za znanje
Znanje o samom kriteriju valjanosti znanja
Aristotelova logika i iskustvo
Kriterij za znanje u modernoj logici
Utjecaj logike prakse na religijska vjerovanja
Prigovori logici prakse
Treći prigovor logici prakse
Kakvo je Raselovo viđenje logike prakse

Deseto predavanje
PRIGOVORI LOGICI PRAKTIČNOG DJELOVANJA SAŽETAK PRIGOVORA LOGICI PRAKSE
Drugi prigovor logici prakse
Treći prigovor logici prakse
Praktični uspjeh kako ga objašnjava Imam Ali u Stazi rječitosti
Je li kršćanski “napredak” dokaz njene istinitosti?
Pitanje pragmatizma i korisnosti
Da li su praktični rezultati jedini ključa za stjecanje znanja?
Nepatovreni čovjek (insane fitri) i čovjek stjecatelj (insane muktesib)