Suština irfanskog otkrovenja u pogledu Mulla Sadre

Preuzmi članak

UDK 1 Al-Shirazi
28

Sažetak

Jedna od važnih tema u posljednjem stoljeću na području irfanskog istraživanje je pitanje suštine irfanskog otkrovenja. Rasprave na ovu temu mogu se naći razbacane u djelima islamskih filozofa i arifa. Mulla Sadra ovom pitanju pristupa na temelju svojih stajališta iz područja egologije (spoznaje duše) i kozmologije, s naglaskom na načela kao što su proces postepenog povećanja egzistencijalnog intenziteta duše i njenog jedinstva sa svojim percepcijama, a pritom irfansko iskustvo smatra zbiljom koja uvećava spoznaju koju čovjek stječe kroz pročišćenje duše. U govorima Mulla Sadre se mogu naći svi opisi do kojih su došli neki savremeni esencijalisti sa svojim prethodnicima o irfanskom otkrovenju.

Većina, ako ne i sva, lična otkrovenja Mulla Sadre su duhovna i sadržavaju spoznaju i uvid u univerzalne zbilje kreacije, kao što i sam priznaje da su načela hikmetul-mutealije, poput primarnosti egzistencije, individualnog jedinstva egzistencije itd, rezultat božanskih nadahnuća. Pored svega toga u njegovim djelima postoje svjedočanstva koja govore o zajedničkim karakteristikama u pogledu iskustva i irfanskih otkrovenja. Zbog toga se Mulla Sadra može uvrstiti u skupinu esencijalista.

Ključne riječi: jedinstvo inteligibilije i razuma – uma i umovatelja, postupno povećanje egzistencijalnog intenziteta duše, sveta moća, božanska nadahnuća, fenā

 

The essence of irfan revelation according to Mulla Sadra's view

Qasem Kakayi and Abbas Ahmadi Sa‘idi

Abstract

An important topic in the last century in the field of irfanic research is the question of the essence of irfanic revelation. Discussions on this topic can be found in different works by Islamic philosophers and scholars. Mulla Sadra approaches this issue on the basis of his views in the field of egology (cognition of the soul) and cosmology, with an emphasis on principles such as the process of gradual increase in the existential intensity of the soul and its unity with its perceptions, while at the same time he considers the spiritual experience as a reality that increases the knowledge that man acquires through the purification of the soul. In speeches of Mulla Sadra, one can find all the descriptions that some contemporary essentialists and their predecessors have reached about irfanic revelation.

Most, if not all, of Mulla Sadra's personal revelations are spiritual and contain knowledge and insight into the universal realities of creation, as he himself admits that the principles of hikmat al-muta‘āliya, such as the primacy of existence, the individual unity of existence, etc., are the result of divine inspirations. In addition to all that, there are testimonies in his works that speak of common characteristics in terms of experience and gnostic revelations. This is why Mulla Sadra can be included in the group of essentialists.

Keywords: unity of intelligibility and reason – mind and thinker, gradual increase in the existential intensity of the soul, sacred power, divine inspiration, fenā