Uvodne naznake o gnostičkim temeljima umjetnosti i ljepote u islamu s osvrtom na Mesneviju

Preuzmi članak

UDK  821.222.1.09-1 Rumi

7.033.3

111.852 : 28

Za razliku od načina na koji velik broj istraživača poima ljepotu i umjetnost u islamskom mišljenju, postoji i vid mišljenja i spoznaje o ljepoti i umjetnosti u islamu koji se, naravno, suštinski razlikuje od onoga što se od 18. stoljeća na Zapadu uobičajilo pod nazivom “estetika”. Temelji umjetnosti i ljepote u islamu su potpuno gnostički i slijede duhovno gledište muslimana u odnosu na zbilju, egzistenciju, čovjeka i svijet. Stoga se mogu pojmiti jedino ulaskom u sferu islamske gnoze i pronicanjem u njezinu suštinu. Najvažniji stupovi ovih kategorija su: Božija ljepota, ozrcaljenje, stupanj ihsāna, poređenje i stupanj nepostojanja i neumjetnost. Jedno od najvažnijih gnostičkih djela u kojem se, kako sažeto tako i podrobno, gotovo u potpunosti ukazuje na sve rečene komponente je Mesnevija. Ovaj rad će, pozivajući se na Mesneviju, objasniti gnostičke stupove ljepote i umjetnosti u islamskom svijetu, i kao primjer osvrnuti se i na dvije različite umjetnosti – poeziju i slikarstvo.

Ključne riječi: Božija ljepota, ozrcaljenje, stupanj ihsāna, tešbīh, antropomorfizam

Introductory Notes on Gnostic Foundations of Art and Beauty in Islam with Reflection on Mathnawi

Shahrām Pāzukī

Abstract

Unlike the manner in which a large number of researchers comprehends beauty and art in Islamic thought, there is also an aspect of thought and knowledge on beauty and art in Islam that is, of course, different than what was known as “aesthetics” in the West since 18th century. The foundations of art and beauty in Islam are completely gnostic and follow the spiritual perspective of Muslims in relation to reality, existence, man and the world. Therefore, they can only be comprehended by entering the sphere of Islamic gnosis and penetrating into its essence. The most important pillars of these categories are: beauty of God, reflection, level of ihsān, comparison and level of non-existence and non-art. One of the most important gnostic pieces which, both succinctly and in detail, indicates to the all of the above-mentioned categories is Mathnawi. This paper will, referring to Mathnawi, explain the gnostic pillars of beauty and art in Islamic world, and, as an example, review two different types of art – poetry and painting.

Key words: Beauty of God, reflection, level of ihsān, tashbīh, anthropomorphism