Ilustracije izabranih priča iz Mesnevije

Preuzmi članak

Ilustracije izabranih priča iz Mesnevije predstavlja projekt u obliku ilustracija i animacija, pružajući introspekciju u tajanstveni i alegorijski svijet klasičnih priča iz Mesnevije. Ovaj se projekt ističe sposobnošću da putem vizualnih i zvučnih elemenata stvori atmosferu koja sublimira suštinu samih narativa.

Svaka digitalna ilustracija pažljivo je osmišljena i izvedena, kako bi vjerodostojno prikazala pečat prefinjenosti koji nosi svaka priča iz Mesnevije. Ove ilustracije ne samo da odražavaju elemente stila islamske minijature, već isto tako ističu kaligrafske ispise ključnih stihova iz odabranih priča, pisane arebicom u riqa’a stilu arapske kaligrafije. Ova sinergija elemenata stvara neosporan spoj prošlosti i sadašnjosti, povezujući ovaj projekt sa stoljećima dugom tradicijom Mesnevije u Bosni i Hercegovini.

Inkluzija odabranih bejtova iz priče, ispisanih arebicom, u okviru ilustracija svjesno je izvršena s ciljem da se uspostavi interaktivan odnos između posmatrača i ilustriranih priča. Ovaj konceptualni pristup naglašava participativnu dimenziju estetičkog iskustva i potiče posmatrača na dublje razmišljanje i analizu. Posmatrač je pozvan da interaktivno istražuje i tumači ispisane bejtove, što doprinosi otvaranju dijaloga između umjetničkog sadržaja i osobnih interpretacija posmatrača.

Sve ilustracije prikazane su specifičnom koloritnom paletom, gdje različite varijacije plave i ljubičaste boje prelaze jedna u drugu, stvarajući dubinu i simbolički aspekt. U psihologiji boja, plava i ljubičasta često su povezane s duhovnošću i duhovnim stepenima, te su odabrane boje korištene kako bi produbile doživljaj priča. Dodatno, komplementarna kontrastna kombinacija ovih boja evocira osjećaj izlaska sunca, unoseći element vremenske tranzicije i emocionalnog značaja.

Svaka ilustracija, bilo da je očigledno ili suptilno, donosi sa sobom prikaz muzičkog instrumenta naja, čime se suptilno predstavlja dublja metafora koja stoji iza ovog instrumenta. Naglašavajući prisutnost naja na svakoj ilustraciji, instrument postaje centralni motiv koji ističe duboko značenje i ulogu koju ima u kontekstu Mesnevije Dželaludina Rumija. Kroz ovu vizualnu povezanost, ilustracije ne samo da prožimaju duhovnu dimenziju priča, već i osnažuju vezu između umjetnosti i duhovne tradicije islama, to jest tesavvufa.

Ključna dimenzija koja čini ovaj projekt specifičnim jeste inkorporacija animacija, praćena odgovarajućom muzičkom pozadinom i naracijom. Kroz animaciju, statične ilustracije dobivaju vitalnost, što omogućava gledaocima da dublje zarone u svijet priča. Muzika koju pruža muzički instrument naj doprinosi dubini i emocionalnom rasponu doživljaja, dok naracija usmjerava pažnju i produbljuje razumijevanje alegorijskih slojeva narativa.[1]

Ilustracije izabranih priča iz Mesnevije predstavljaju izuzetan most između tradicije i suvremenosti, koristeći digitalne umjetničke forme da prenesu suštinsku mudrost i dubinu priča iz Mesnevije. Putem pažljivo odabranih elemenata poput kaligrafije, boja i zvučnih komponenti, ovaj projekt uspijeva da produbi razumijevanje i doživljaj priča iz Mesnevije, stvarajući tako za gledaoca iskustvo koje nadilazi površinsku estetiku i ulazi u sferu duhovnih implikacija.

Ovaj projekat predstavlja diplomski rad Esme Mrahorović, realiziran pod mentorstvom dr. Melihe Teparić. Početkom jula 2023. godine projekt je bio samostalno izložen u Mevlevijskom kulturnom centru u Sarajevu, a potom u univerzitetskoj umjetničkoj galeriji Internacionalnog univerziteta u Sarajevu.

Illustrations of Selected Stories from the Mathnawi

By Esma Mrahorovic

Introduction

The project “Illustrated Stories from the Mathnawi” represents digital art in the form of illustrations and animations, offering introspection into the mysterious and allegorical world of classical stories from the Mathnawi. This project stands out with the ability to create an atmosphere through visual and auditory elements that sublimate the essence of the narratives themselves.

Each digital illustration has been carefully designed and executed to authentically portray the seal of sophistication that each story from the Mathnawi carries. These illustrations not only reflect elements of Islamic miniature style but also highlight calligraphic inscriptions of key verses from selected stories, written in arebica script using the riqa’a style of Arabic calligraphy. This synergy of elements creates an undeniable fusion of the past and the present, connecting this project with the centuries-old tradition of the Mathnawi in Bosnia and Herzegovina.

The inclusion of selected verses from the story, written in arebica script, within the illustrations is a conscious decision aimed at establishing an interactive relationship between the observer and the illustrated stories. This conceptual approach emphasizes the participatory dimension of the aesthetic experience and prompts the observer towards deeper contemplation and analysis. The observer is invited to interactively explore and interpret the written verses, contributing to the opening of a dialogue between artistic content and the observer's personal interpretations.

All illustrations are presented with a distinct color palette, where different shades of blue and purple transition into each other, creating depth and a symbolic aspect. In color psychology, blue and purple are often linked to spirituality and spiritual stages, and these chosen colors are used to enhance the experience of the stories. Additionally, the complementary contrasting combination of these colors evokes a sense of sunrise, introducing an element of temporal transition and emotional significance.

Each illustration, whether overtly or subtly, incorporates a depiction of the musical instrument ney, subtly presenting a deeper metaphor that underlies this instrument. By emphasizing the presence of the ney in each illustration, the instrument becomes a central motif that underscores the profound meaning and role it holds in the context of Jalaluddin Rumi's Mathnawi. Through this visual connection, the illustrations not only permeate the spiritual dimension of the stories but also reinforce the link between art and the spiritual tradition of Islam, namely Sufism.

The key dimension that renders this project unique is the incorporation of animations, accompanied by suitable musical background and narration. Through animation, static illustrations gain vitality, allowing viewers to immerse themselves more deeply in the world of the stories. The music provided by the nay instrument contributes to the depth and emotional range of the experience, while the narration guides attention and deepens the understanding of allegorical layers of the narrative. All the aforementioned animations can be viewed through the following link: https://youtube.com/playlist?list=PLPvJ_lStTiyZYDojbUWz5a7dOLlwPyMay&si=tNJBurOmq2soE8oK

In conclusion, “Illustrations of Selected Stories from the Mathnawi” represent an exceptional bridge between tradition and modernity, using digital artistic forms to convey the essential wisdom and depth of the stories from the Mathnawi. Through carefully selected elements such as calligraphy, colors, and sound components, this project succeeds in deepening the understanding and experience of the Mathnawi stories, thus creating an experience for the viewer that transcends surface aesthetics and enters the realm of spiritual implications.

This project represents the graduate thesis of Esma Mrahorović, carried out under the mentorship of Dr. Meliha Teparić. In early July of this year, the project was independently exhibited at the Mevlevi Cultural Center in Sarajevo, and it is currently on display at the university art gallery of the International University in Sarajevo.