U traganju za ljepotom: promišljanja o islamskoj umjetnosti Nusreta Isanovića

Preuzmi članak

UDK  1 Isanović N.

7.033.3

111.852 : 28

Nusret Isanović, bosanskohercegovački filozof, posebno se izdvaja kroz svoj doprinos razumijevanju islamske umjetnosti i estetike. Ovaj tekst nastoji sažeto predstaviti ključne aspekte Isanovićevog razmišljanja o islamskoj umjetnosti. Kao filozof, Isanović je stasavao primarno na tekstovima i mišljenju zapadnoevropske filozofije, što je primjetno kroz metodologiju kojom se služi, dok je s druge strane njegov diskurs i interes vezan za svijet islama, što je očigledno kroz jezik i zaključke koje izvodi. Njegov naučni rad integrira tradicionalnu islamsku misao s naučnom aparaturom Zapada, otvarajući prostor za interdisciplinarni pristup proučavanju islamske umjetnosti. On naglašava važnost tumačenja islamske umjetnosti kroz duhovnost, istražujući simboliku, dublje značenje i kontekst iz kojeg proizlaze djela islamske umjetnosti. Unatoč ograničenjima ovoga teksta, s obzirom na opsežnost Isanovićevog rada, važno je započeti dijalog s njegovom intelektualnom baštinom i istražiti njegov utjecaj na poimanje islamske estetike u Bosni i Hercegovini.

Ključne riječi: Nusret Isanović, islamska estetika, islamska umjetnost, islam, umjetnost, arhitektura

In Search of Beauty: Reflections on the Islamic Art of Nusret Isanović Abstract

Haris Dervišević

Abstract

Nusret Isanović, a philosopher from Bosnia and Herzegovina, is notable for his comprehension

of Islamic art and aesthetics. His intellectual heritage spans diverse disciplines, focusing on the aesthetics of Islamic art. This paper provides a brief overview of Isanović's perspective on Islamic art. As a philosopher, Isanović developed primarily through exposure to Western European philosophical texts, a characteristic evident in his methodology. Conversely, his discourse and interests are intertwined with the realm of Islam, evident in the language and conclusions he formulates. His academic work seamlessly integrates traditional Islamic thought with Western scholarly tools, allowing for an interdisciplinary exploration of Islamic art. Isanović underscores the significance of a spiritual interpretation of Islamic art, delving into its symbolism, deeper meanings, and the context from which it emerges. Despite the constraints of this text, considering the extensive nature of Isanović's work, it is important to initiate a dialogue with his intellectual legacy and explore his impact on the understanding of Islamic aesthetics in Bosnia and Herzegovina.

Key words: Nusret Isanovic, Islamic aesthetics, Islamic art, Islam, art, architecture