Ibn Sinaovo ontološko stajalište o ljubavi

Preuzmi članak

UDK  1 Ibn Sina

111.1

Rad, na osnovu filozofsko-gnostičkog pristupa, analizira Ibn Sinaovo ontološko stajalište o ljubavi. Metodom gradacije, Ibn Sina najuzvišenije i najsuptilnije stupnjeve ljubavi motri u odnosu na Tvorca svih egzistirajućih svjetova. A te svjetove, u svojoj filozofskoj misli, Ibn Sina objašnjava upravo u odnosu na stupanj ljubavi. Ali ono zbog čega plijeni njegova gnostička misao i zbog čega ljubav sveobuhvatno zadire u Sinaov svjetonazor, osim ljubavi Boga prema Samome Sebi koja dolazi Njegove Biti, jesu stupnjevi stvaranja, od najuzvišenijeg do najnižeg, u značenju da je sljedeći stupanj povezan sa svetim umskim supstancijama koje pronalaze radost u Božijoj Biti i koje su zaljubljene u Apsolutno Dobro. Treći gradirani stupanj ljubavi odnosi se na nebeske Racionalne duše, a potom na Potpune ljudske duše. Četvrti i peti stupanj odnose se na srednje i nepotpune racionalne duše, a naredni stupnjevi obuhvataju ostale egzistente Svijeta egzistencije, to jest animalne duše i vegetativne duše te neživu prirodu. Ibn Sina smatra da je ova instinktivna ljubav, a koja je skrivena u biću stvorenoga, zapravo njihova ljubav prema svojoj potpunosti. Ovim tumačenjem o prožimanju ljubavi kroz cjelokupnu egzistenciju Ibn Sina se približava gnostičkome stajalištu.

Ključne riječi: ljubav (ešk), čežnja, Ibn Sina, savršenstvo, percepcija.

Ibn Sina's Ontological View of Love

Einollāh Khādemī

Akram Bāghkhānī

Abstract

The paper analyses Ibn Sina’s ontological view of love using a philosophical-gnostic approach. By applying the method of gradation, Ibn Sina sees the most sublime and the most subtle degrees of love in relation to the Creator of all the existing worlds. In his philosophical thought, Ibn Sina explains these worlds precisely in relation to the degree of love. However, what makes Ibn Sina’s gnostic thought attractive and what makes Ibn Sina’s worldview completely immersed in love, apart from the essential love of God towards Himself, are the degrees of creation, from the most sublime to the lowest degree. The next degree is connected to the holly intellectual substances, which find joy in God’s Essence and which are in love with the Absolute Goodness. The third gradated degree of love is related to the celestial Rational Souls, and then to the Perfect human Souls. The fourth and fifth degrees are related to the middle and incomplete souls, and the next ones encompass the rest existents of the World of existence, i.e. animal and vegetative souls and inanimate souls. Ibn Sina believes that this instinctive love, which is hidden in the essence of created beings, is actually their love for their completeness. With this explanation of the permeation of love throughout all existence, Ibn Sina approaches the gnostic view.

Keywords: love, yearning, Ibn Sina, perfection, perception