UDK 28-42
Budući da je svijet u kojem živimo sve kompleksniji, odgovori na goruće probleme s kojima se ljudi u širem kontekstu suočavaju, a posebno muslimani, ne mogu biti niti brzopleti, niti jednostrani i uski. Zapravo, čini se da je suštinski bitno postaviti prava pitanja. Otuda su i muslimanski intelektualci nastojali pretresti sve ono što su prethodno podrazumijevali, i apriori držali neupitnim, da bi na koncu mogli valjano osvijetliti i najtamnije kutke vlastitoga kulturalnog i intelektualnog horizonta. U odnosu na ukupno muslimansko nasljeđe, bilo je onih koji su htjeli snažno raskinuti s prošlošću, percipirajući je kao breme koje onemogućava istinske intelektualne uzlete muslimanskog čovjeka, a i onih koji su u odnosu na tekovine savremene civilizacije nastojali napraviti beskompromisni otklon, da bi ono što drže vrijednošću na taj način trajno zaštitili, odnosno konzervirali. No, niti selefijska niti modernistička misao nisu u stanju ponuditi interpretativni uklon koji će ponuditi snažno svakovrsno određenje muslimanskom čovjeku. Da bi hermeneutički okvir bio istinski autentičan, neophodno je ontološko utemeljenje u konstitutivnoj tradiciji (Kur'an i sunnet), uz povijesni interpretativni kontinuum, a što će učiniti da osjećaj za historiju i vrijeme bude posebno istančan, što bi naposljetku dovelo do snažno utemeljenih društvenih modaliteta koji će biti prepoznatljivi po relevantnosti i provodljivosti.
Ključne riječi: tradicija, ratio, poslaničko naslijeđe, religija, sekularizam.
Concept of Tradition in Muslim Theological Thought
Bajram Dizdarević and Haris Veladžić
Abstract
Since the world we live in is increasingly complex, the answers to the pressing problems faced by people in a wider context, especially Muslims, cannot be hasty, nor one-sided or narrow. In fact, asking the right questions seems to be fundamentally important. Hence, Muslim intellectuals also tried to reexamine everything they had previously assumed and, a priori, considered unquestionable, so that, in the end, they could properly illuminate even the darkest corners of their own cultural and intellectual horizon. In relation to the overall Muslim heritage, there have been those who wanted to make a strong break with the past, perceiving it as a burden that prevents the true intellectual ascension of the Muslim man, but also those who, in relation to the achievements of the contemporary civilization, tried to make an uncompromising departure from it in order to permanently protect what they hold as value in that way, or to or conserve it. However, neither Salafi nor modernist thought is simply able to offer an interpretative approach that will offer a strong all-round determination to the Muslim man. In order for the hermeneutic framework to be truly authentic, an ontological foundation in the constitutive tradition (Qur'an and Sunnah) is necessary, along with a historical interpretive continuum, which will make the sense of history and time particularly keen and ultimately lead to strongly grounded social modalities that will be recognized for their relevance and conductivity.
Keywords: tradition, ratio, prophetic heritage, religion, secularism.