UDK 28-254
Ovo je prijevod knjižice Ibrahima Kalina, koja je zasnovana na temeljitom proučavanju povijesti filozofije. Zbog prostorne ograničenosti, izostavljena su tri poglavlja koja su ranije objavljivana, čime se uopće ne narušava tekstualna cjelovitost, što će biti primjetno svakom pažljivom čitaocu. Ovaj rad analizira kategorije razuma i racionalnosti unutar islamskog intelektualnog konteksta kako ga je oblikovala temeljna teorija koja leži u osnovi Kur’ana i kako ju je razvila islamska teološka i intelektualna tradicija. Predmetni tekst ističe da razum, ne bivajući samostalan entitet, djeluje unutar većeg konteksta egzistencije, inteligibilnosti i moralnog promišljanja. Racionalnost se pojavljuje u kontekstu značenja i znakovitosti, koji prevazilaze unutarnje procese pojedinačnog čovjekovog uma. Razum sam po sebi nije ni načelo niti osnova znanja, istine ili racionalnosti, jer se naš epistemički susret sa svijetom odvija u širem kontekstu ontoloških odnosa i znakovitosti. U Kur’anu se razum i racionalnost oslovljavaju u takvom širem kontekstu promišljanja. Hitan zadatak savremenog muslimanskog svijeta jeste obnavljanje kur’anskog puta promišljanja i tradicionalnog značenja ‘akla, koji se prostire na različita polja, kao što su pravo, obrazovanje, nauka i politika, a što nije ograničeno na interese i težnje samo muslimanskih država.
Ključne riječi: razum (ʻakl), racionalnost, Kur’an, egzistencija, zbilja, ontologija, epistemologija, moral, islamska intelektualna tradicija.
Abstract:
This is a translation of a booklet by Ibrahim Kalin that is based on a thorough study of the history of philosophy. Three chapters have been omitted, because they were published earlier, and also because of limitations, however, the textual integrity is not violated at all, which will be noticeable to every attentive reader. This paper analyzes the categories of reason and rationality within the Islamic intellectual context as it was shaped by the foundational theory underlying the Qur’an and as developed by the Islamic theological and intellectual tradition. The text points out that reason, not being a self-standing entity, functions within a larger context of existence, intelligibility and moral thinking. Rationality arises within a context of meaning and significance that goes beyond the internal workings of the individual human mind. Reason by itself is neither a principle nor ground of knowledge, truth or rationality, because our epistemic encounter with the world takes place in a wider context of ontological relations and significance. The Qur’an treats reason and rationality in such a wider context of thinking. Recovering the Qur’anic path of thinking and the traditional meaning of ‘aql is an urgent task for the contemporary Muslim world, that extends to such diverse fields as law, education, science and politics, and which is not limited to the interests and aspirations of Muslim nations alone.
Keywords: reason (ʻaql), rationality, Qur’an, existence, reality, ontology, epistemology, morality, Islamic intellectual tradition.